Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.
Hopp til hovedinnholdet

Frisk og Fysisk – Min treningsdagbok

Kristine Løyning viser frem NORILCOs ferske treningsveileder

NORILCO har laget en treningsveileder for deg som ønsker en aktiv hverdag etter et inngrep i buken

En aktiv hverdag med treningsdagbok

Denne dagboken skal først og fremst være et verktøy for deg som vil komme i form etter en stomi- eller reservoaroperasjon eller et inngrep i buken. Enten du har vært gjennom en eller flere bukoperasjoner, eller skal opereres i nær framtid, har du sikkert fått høre litt av hvert om hva du kan eller ikke kan
gjøre. Kan jeg trene, kan jeg ikke trene, vil kroppen min tåle det som den skal eller har vært gjennom?

Kvalitetssikring

Ungdommene på vinterleir er de aller første som har fått se NORILCO sin splitter nye treningsveileder, og stiller seg positive til en etterlengtet veileder for trening etter en bukoperasjon, med informasjon som ikke umiddelbart lar seg finne.

-        Det er greit å ha ting skrevet ned, og her kan jeg ha all informasjonen samlet på en plass. Særlig avsnittet om «Hvordan trene etter operasjon» tror jeg at er relevant, for det er jo da man har flest spørsmål, og det er da det er vanskeligst å vite hvilke øvelser man kan gjøre, og hvilke utfordringer man kan ha. Alle må jo kjenne på sin egen kropp, men det er greit å ha en veileder der man kan se hvordan ting fungerer for de fleste, sier Kristine Løyning.

Kristine trener ca. en gang i uken, spilte volleyball tidligere og har trent normalt hele livet. Hun sier at diskusjonen om trening ofte dukker opp rundt bordet på arrangementer, og tror at det er noe mange lurer på.

-    Det er veldig bra at det er blitt laget en treningsveileder, fordi mange som ikke har så mye erfaring med stomi vet ikke hvor de kan finne informasjon om trening med stomi, men det er jo egentlig veldig mye man kan gjøre selv, sier hun.

Risikominimering

I veilederen finner du informasjon om hva som er viktig å tenke på som nyoperert hvis du har lyst til å komme i gang med fysisk aktivitet, og eksempler på øvelser man kan gjøre for å minimere risiko for utvikling av stomibrokk etter operasjon. Boken har også mange sider med ukeplaner du kan fylle inn selv som en treningsdagbok.

Vi håper du vil ha glede av treningsdagboken, og at den kan hjelpe deg til å få en mer fysisk hverdag nå som vi går mot lengre dager og mer rom for aktivitet i hverdagen!
Du kan laste ned treningsveilederen som PDF, eller bestille den (og våre andre hefter) her på våre nettsider.

Veilederen er utgitt med prosjektstøtte fra ExtraStiftelsen, og innholdet er utarbeidet i samarbeid med helsepersonell med kompetanse på stomi og reservoar, og brokkforebygging.

SOMMERSTENGT!

Likepersonstelefonen er åpen, mens sekretariatet holder stengt fra og med 9. juli til og med 3. august.
Velkomstbrev og bestillinger sendes ut fra uke 32.
Riktig god sommer!

VELKOMMEN SOM MEDLEM!

STØTT NORILCO!

Med din hjelp kan vi hjelpe personer som står deg nær.
Send din gave til kontonummer 7050 06 34055 og gjør en forskjell!

Det du trenger å vite om gaver

Kalender

6. september - 9. september
28. september - 28. september
19. oktober - 19. oktober
19. oktober - 21. oktober
14. mars - 17. mars
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies