Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.
Hopp til hovedinnholdet

Frustrasjon over refusjon

Vinderentannlegene er redde for å sette seg selv i en kinkig situasjon overfor Helfo

Når tannlege og foreleser Bente Dahl Storm blir spurt om hva hun tenker om refusjon for tannbehandling er det første hun gjør å sende spørsmålet videre

Noen medisinske tilstander gir i Norge rett til å få refundert deler av eller hele kostnaden til tannbehandling. Når man gjennomgår kreftbehandling, eller har mage- og tarmsykdommer er det flere av skadene man kan få på tennene som kan utløse rett til refusjon.

Les: Kan du ha rett til støtte for tannbehandling?

Likevel er det høye kravet til bevisførsel, og et uklart regelverk er et hinder for mange som sliter med tannhelsa på grunn av sykdom eller medisinsk behandling. De siste årene har det også kommet store kutt i budsjettet, som nødvendigvis må føre til strengere krav for å motta refusjon.

Uklart hva som er rett praksis

Når tannlege og foreleser på odontologisk fakultet i Oslo, Bente Dahl Storm, blir spurt om hva hun tenker om refusjon for tannbehandling er det første hun gjør å sende spørsmålet videre til kollegene rundt lunsjbordet.

- Det er så komplisert at jeg tror du skal få snakke med kollegene mine om det også, sier hun.

Det er en blanding av munterhet og oppgitthet rundt lunsjbordet. Dette er et tema de ofte kommer tilbake til. Hvem skal egentlig få refusjon? Er det ikke litt for mange tilfeldigheter som bestemmer hvem som får innvilget, og hvem som får avslag?

"

- Det varierer nok litt med hvor du bor. I byen er vi
ofte mer opptatt av det estetiske. Hvor gammel
tannlegen din er kan også bety noe, det ser vi til og
med innad på kontoret her. Reglene vurderes veldig
forskjellig.

"

- Vi tolker disse reglene så forskjellig. Vi har vært på seminar der de sier "du får refusjon for den tannen, men ikke for den" Og så sitter vi der og sier "men den kan jo ikke repareres uten å ta med den andre?" Det er ikke noen opplagt løsning på det, sier Dahl Storm.

Når systemet er så åpent for tolkning kan det føre til svært forskjellig praksis, mener hun.

- Det varierer nok litt med hvor du bor. I byen er vi ofte mer opptatt av det estetiske. Hvor gammel tannlegen din er kan også bety noe, det ser vi til og med innad på kontoret her. Reglene vurderes veldig forskjellig.

Økonomisk risiko for tannlegene

En annen grunn til den store variasjonen i praksis er likevel den økonomiske risikoen som ordningen fører til. Hvis Helfo ikke er enige i at deres pasient skulle hatt refusjon, står de økonomisk ansvarlige.

- Vi har direkteoppgjør med Helfo, så vi kan risikere å få regningen hvis Helfo er uenige med vår vurdering. Det kan jo vurderes etter flere år, og har vi lovet refusjon, så får vi baksmellen, sier tannlege Charlotte Maaseide Stadsnes, Dahl Storms kollega ved Vinderentannlegene.

Begge er enige om at noen går glipp av refusjon de egentlig har rett på, rett og slett fordi tannlegene er redde for å sette seg selv i en kinkig situasjon.

- Jeg tror det gjør at det holdes litt igjen, og noen som skulle hatt det ikke får det, fordi tannlegen ikke orker det systemet, sier Dahl Storm.

Store forskjeller med samme plager

Også i NORILCO er det stor variasjon mellom opplevelsene med refusjonsordningen. Fra det enkle og uproblematiske, til et som er preget av en nytteløs kamp for å få refundert store tannlegeutgifter. Alfred Brekke fikk ny tannlege i 2014, rett etter han fikk stomi. Han har ulcerøs kolitt, og har vært mye plaget med kvalme og oppkast. Det har ført til store skader på tennene.

"

- Jeg opplevde en gang at jeg fikk avslag, og møtte en som var i akkurat samme situasjon, som hadde fått refusjon. Jeg fikk en kopi av deres vedtak og sendte det det med en anke, og spurte, hva er det som skiller dette fra min sak? Det fikk jeg aldri svar på

"

- Han så jeg hadde stomi og sa jeg hadde rett på refusjon, uten at jeg hadde tatt det opp. Det eneste han krevde var legeerklæring på at jeg har ulcerøs kolitt, og er mye plaget med kvalme og oppkast, sier han.

Brekke har siden det fått 60 prosent av tannlegeutgiftene refundert. Han betaler bare 40 prosent- resten får tannlegen direkte fra Helfo. Jane Halvorsen, leder i NORILCO, har Chrons sykdom. Hun har forgjeves prøvd å få refundert noen av de store utgiftene hun har hatt til tannbehandling, etter å ha slitt med oppkast siden hun var tretten år.

- I alle år har jeg fått avslag hos NAV. Nå er det jo tannlegene som bestemmer, men min tannlege sier at han vil ikke gjøre det, fordi han ikke kan forsvare det for dem som har avslått det tidligere, sier hun.

Halvorsen har et stort nettverk av bekjente med samme sykdom, og sier at det føles veldig urettferdig at reglene praktiseres så ulikt fra sted til sted.

Jane Halvorsen tannhelse

- Jeg opplevde en gang at jeg fikk avslag, og møtte en som var i akkurat samme situasjon, som hadde fått refusjon. Jeg fikk en kopi av deres vedtak og sendte det det med en anke, og spurte, hva er det som skiller dette fra min sak? Det fikk jeg aldri svar på, forteller hun.

Har ikke råd til fullverdig behandling

Avslagene har fått konsekvenser. Halvorsens siste tannlegeregning var på 20 000 kroner, men det er bare en brøkdel av det som egentlig er nødvendig.

- De pengene har jeg ikke, så da forfaller tennene. Eller så må jeg ta opp banklån for å rette opp alt på en gang. Så det blir bare brannslokking, som tannlegen kaller det, for å rette på det verste. Når du opplever at tenna detter ut, skjønner jeg ikke det at det ikke kvalifiserer for å få hjelp. Det er jo ikke noen tannstruktur igjen. Mange av oss bruker cellegift og kortison. Det er min opplevelse, og jeg vet at mange andre sliter med det samme, sier hun oppgitt.

Halvorsen mener at vi må endre på måten vi ser på tannbehandling.

- Helsemyndighetene ser ikke at tenna er en del av kroppen. For oss som har kasta opp i mange år, og gått på medisiner som sliter på skjelettet, er det forundrende at de ikke kan se at dette henger sammen, sier hun.

Må komme sammen om en løsning

I handlingsplanen til NORILCO står det at man skal jobbe for bedring av tannhelsetilbudet til medlemmene, men løsningen er ikke å finne på hver vår tue, mener daglig leder Simen Brændhaugen.

- Vi vil søke allianser med andre organisasjoner som deler vårt syn. Det er så omfattende å endre en så stor ordning, med mye penger som skal flyttes, så hvis man ikke bare skal flikke på dagens ordning kreves det en stor reform. Vi kan ikke stå hver for oss og prøve å kjempe for å få våre problemer prioritert i et system som ikke fungerer. Hvis vi kjemper mot hverandre er det ingen som vinner. Det kreves politisk vilje til å endre hele ordningen, sier Brændhaugen.

Vanlige årsaker til refusjon for NORILCOs målgruppe

Ulcerøs kolitt og Morbus Chron står på en liste over sjeldne tilstander som gir rett til behandling for skader som oppstår på grunn av sykdommen, den såkalte B-lista. Sykdommer på denne lista gir ikke rett til refusjon for all tannbehandling, bare for å behandle skadene. Her er det også krav til dokumentasjon av skade, og at skaden har oppstått på grunn av sykdommen. Tidligere var disse sykdommene på A-lista, som gir refusjon for all tannbehandling.

Erosjon, som kan komme av syreskader ved oppkast, er en tilstand som gir rett til refusjon uavhengig av årsak. Dog er det bare i få tilfeller man gir refusjon for kronebehandling.

Munntørrhet på grunn av medisiner, særlig cellegift, kan også gi rett til behandling hvis det har oppstått karies på grunn av munntørrheten.

Kilde: Helfo.no

Artikkelen er første gang publisert i NORILCO Nytt nr. 4/18

Medlemskap

Bli medlem

Du blir en del av et inkluderende og trygt sosialt miljø, hvor du kan snakke fritt og bli møtt med forståelse og aksept for den du er.

Helsepersonell: Kontakt oss

 

Støtt oss

Slik kan du støtte NORILCO - norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.

23. august - 25. august
6. september - 8. september
18. september - 1. januar
20. september - 27. september
Coloplast
Amgen
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler