Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.
Hopp til hovedinnholdet

I SUS og dus

Halvor Hebnes og Tommy Brakstad står side om side i en sykehusgang

Halvor Hebnes og Tommy Brakstad

Når tid er en knapp ressurs er likepersoner er et supplement til hardtarbeidende helsepersonell

Likeperson i Sør-Rogaland, Halvor Hebnes, viser veien gjennom korridorene med stødig mine, det er ingen tvil om at han er kjent i bygget.Vi har avtalt et møte med Tommy Brakstad på avdeling 6H Gastrokirurgisk sengepost på Stavanger Universitetssykehus (SUS) for å snakke om samarbeidet de har med NORILCO Sør-Rogaland.

Når vi kommer frem blir vi møtt av en avdeling i kaos. De har akkurat hatt en pasient med hjertestans. Alle rom er opptatt, det ligger pasienter i gangene og alle ansatte vi møter lyser av kriseberedskap i blikket. Avdelingssykepleier Tommy har åpenbart ikke det avtalte møtet med oss lengst frem i bevisstheten, men Halvor viser frem sine overtalelseskunster, og til slutt får vi overtalt ham til å snakke med oss i et kvarter. Halvor snur seg mot meg med et litt oppgitt smil, og sier «Sånn her er det ofte.».

Halvor Hebnes (53) tok over som likepersonsleder i april 2016, da de hadde en ordning som fungerte ved at han sendte en SMS hver onsdag formiddag til stomisykepleier, og noen ganger fikk han svar, andre dager fikk han svar dagen etterpå. Det resulterte i veldig få samtaler med inneliggende pasienter. Etter sommerferien 2016 tok han det opp i det lokale styret i Sør-Rogaland, der de ble enige om å prøve å få samarbeidet til å fungere bedre.

Halvor husker godt hvordan de gikk frem i starten.

-        Jeg arrangerte et møte med sykehusavdelingen i oktober 2016, og ble møtt av en avdeling som var positive til å begynne med en ny ordning. Så dro jeg på NORILCOs likepersonskurs i Oslo bare noen måneder senere, og der brukte jeg pausene godt til å snakke med både de i Kristiansand og Bergen, og hentet mye inspirasjon, og ikke minst motivasjon, fra disse avdelingene. Det endte med at vi gikk for en forsøksordning på to måneder, der vi noterte alle resultatene vi oppnådde. I løpet av 7 uker var vi der 14 dager, og hadde 10 samtaler, altså mange flere enn vi pleide! Plutselig begynte også avdelingen å ringe oss på eget initiativ når de hadde inneliggende pasienter som trengte besøk.

Et supplement, ikke en erstatning

I starten var de bare 4 likepersoner som var med på ordningen og gikk vakter på sykehuset to ganger i uka. Og i tillegg fikk Halvor mulighet til å holde et innlegg på avdeling 6H sitt personalmøte, som på sett og vis ble nøkkelen til at de fikk med seg hele avdelingen. Plutselig innså alle sykepleierne at likepersonene var en støtte, ikke et problem i arbeidet deres. Halvor mottok et spørsmål fra en av sykepleierne som han dessverre tror er ganske typisk for noen sykepleiere å bekymre seg over: «men da konkurrerer dere jo ikke med oss?», spurte pleieren og han fikk en gylden mulighet til å forklare hvordan likepersoner kun er et supplement, ikke en erstatning for det eksisterende helsetilbudet.

Tommy lener seg fremover, og plutselig virker han helt uberørt og rolig, og tilstede i dette øyeblikket, i stedet for kaoset han akkurat forlot ute på gangen. Det imponerer meg. Med behagelig bergensdialekt supplerer han Halvors historie;

-        Etter pilotprosjektet bestemte vi oss for å videreføre prosjektet. Det var motiverende for oss på sykehuset å fortsette med det når NORILCO kunne vise til de konkrete resultatene vi hadde oppnådd i perioden, at det var så mange flere som hadde fått tilbudet om en likepersonssamtale. Det er jo litt kjekt å se at pasientene har nytte av det også.

Halvor er ikke en fyr som tar et nei for et nei, uten en god begrunnelse. Samtidig har han en imponerende evne til å opptre høflig og respektere at de ansatte må prioritere sine viktigste arbeidsoppgaver først. Styret i Sør-Rogaland bekrefter antakelsen min, og er tydelige på at uten Halvor ville de aldri fått et så nært forhold til avdelingen, for det koster mye tid og krefter å etablere en så god relasjon.

Halvor forklarer hvordan de gjør det i praksis når de kommer.

-        Vi kommer hit rett etter lunsj, og så står vi utenfor vaktrommet og venter til en eller annen sykepleier har tid til å si hei til oss. Jeg ser en kjempeforskjell fra jeg begynte og til i dag, etter at vi blir bedre kjent med de ansatte, at det tar kortere tid nå før noen hjelper oss å finne ut om de har noen inneliggende pasienter inne som trenger oss. Vi prøver å ikke tråkke noen på tærne, men vi er bare tilgjengelige hvis det er bruk for oss, vi trenger oss ikke på. Det fungerer veldig godt.

Tips til andre sykehus

Tommy tror ikke at det burde være vanskelig å få til et lignende samarbeid andre steder i landet, men det krever at begge parter går inn for det, og møter hverandre med en god porsjon forståelse for den andre parts ressurser.

-        Hvis man skal få til noe lignende på andre sykehus vil vi anbefale å gjøre som oss. Ha et møte der man snakker litt om mål og forventninger vi har til hverandre. Vær ærlig og ydmyk mot hverandre, det har i alle fall jeg og Halvor vært gode på. Hvis man som leder legger litt til rette og at likepersonene kan være tydelige på hva de ønsker og forventer, samtidig som de viser forståelse og respekterer at de ansatte har mye annet viktig å tenke på i en travel arbeidshverdag. Underveis kan det være lurt å begynne med et pilotprosjekt der man noterer hvor mange man får samtale med, slik at man kan ta en oppsummering når piloten er ferdig. Si at dette funket, dette funket ikke, skal vi gjøre noen endringer?

Tommy ser også at samtalene pasientene har med likepersoner hjelper dem med å takle utfordringene de står i.

-        Det kan gi motivasjon til pasientene om å komme seg fortere tilbake til hverdagen. Og at de ser at det går faktisk an å leve helt normalt med stomi. Vi har jo ikke stomi, vi som jobber på avdelingen, så vi kan jo ikke si med like mye troverdighet hvordan det faktisk er å fly eller bade med stomi. Stomisykepleiere kan oppleve at de gir råd, men at pasientene ikke tar det ordentlig til seg før de får høre det av noen som har erfart det på kroppen selv.

Tid er en knapp ressurs på sykehus, og en av tingene likepersoner ofte kan trumfe helsepersonell med. Når vi først har satt av tiden til å gå en vakt på sykehuset, har vi god tid til den enkelte pasient. Dette er også Tommy klar over;

-        Stomisykepleierene, de er jo flinke her. Men de har jo begrenset med tid, så det er jo et godt supplement til dem. NORILCO skal jo ikke overta deres rolle eller oppgaver, men likepersoner har mer tid til rådighet, og kan tilby mer tid til den enkelte pasient. Vi har veldig gode stomisykepleiere, men vi ønsker oss flere, og det jobbes med. Vi har alltid flere pasienter med stomi på sengeposten, så det er veldig mange med stomi som er innom her i løpet av et år.

Gode rutiner

Både Tommy og Halvor er opptatt av å etablere gode rutiner rundt dette, slik at tilbudet fortsetter selv om enten Tommy eller Halvor slutter.

-        Hvis jeg slutter vil jeg gi opplæring til min etterkommer om å fortsette samarbeidet, og i tillegg har vi en rutine på at NORILCO Sør-Rogaland sin brosjyre blir delt ut sammen med utskrivningsnotatene hver gang en pasient i NORILCOs målgruppe blir skrevet ut fra sykehuset. Der har vi allerede en eksisterende rutine, og så har vi bare tatt med brosjyren i pakken de får med seg hjem, forteller Tommy.

Til sist kommer Tommy på et siste tips til andre avdelinger som ønsker å gjøre det samme;

-        En annen ting vi har gjort er å ta et møte, det trenger ikke å vare mer enn en halvtimes tid, med en evaluering en gang i året, og gå igjennom hva som fungerer og om det er noe som kunne vært gjort annerledes. Akkurat nå synes vi det fungerer veldig godt.

Halvor er innom alle avdelingene minst en gang i uka og sjekker at det er nok brosjyrer i stativene.

-        Jeg har et mål videre om å bli sett på som en ressurs også for tarmkreftpasienter som ikke skal få stomi, og også preoperativt for de som skal få en stomi. At poliklinikken tipser pasientene sine om at de burde informere om oss, og at Kreftkoordinatoren også kan ha oss langt frem i bevisstheten. Mange av samtalene vi har er pårørende med på, men vi har ikke pleid å gi pårørende et tilbud om egne samtaler, det kan vi bli bedre på. Men hvis de ønsker å melde seg inn har jeg pleid å gi dem to brosjyrer, slik at de får en innmeldingsblankett hver, både en til pasient og partner.

Halvor fikk selv besøk av en likeperson på Radiumhospitalet i Oslo.

-        Jeg ble møtt av en mann som var blitt frisk, og han var i full jobb. Det var de to tingene jeg merket meg ved, som var viktig for meg. Og at han spurte om «Har du blitt operert, eller skal du opereres?» Jeg hadde akkurat operert, og det at en så «rutinert» person ikke kunne se det på meg betydde overraskende mye for meg, det var et godt tegn.

Gastropost 6H, eller gastrokirurgisk sengepost behandler pasienter med sykdommer i nedre del av mage-tarm-regionen. En stor del av pasientene har tarmkreft og/eller stomi.

Gastropost 6H er en kirurgisk sengepost for pasienter med sykdommer i øvre del av mage- tarm regionen.

De har 2 stomisykepleiere på avdelingen, og skal få enda en til høsten. De jobber for å stadig få utdannet flere.

NORILCO Sør-Rogaland har 9 aktive og erfarne likepersoner, og 3 som akkurat har blitt godkjente.

Vil du snakke med en likeperson? Ring NORILCO på tlf 24 02 22 24 og tast 2.

Medlemskap

Bli medlem

Du blir en del av et inkluderende og trygt sosialt miljø, hvor du kan snakke fritt og bli møtt med forståelse og aksept for den du er.

Helsepersonell: Kontakt oss

 

Støtt oss

Slik kan du støtte NORILCO - norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.

Amgen
Coloplast
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler