Roy Farstad, daglig leder <redaksjonSPAMFILTER@norilco.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>
01. oktober 2021
Altfor mange pasienter som gjennomgår stomioperasjon i Norge mangler nødvendig informasjon/veiledning, opplæring og oppfølging
Vi har det godt i Norge. Både helsevesenet og velferdsordningene er av verdens beste. Så hvorfor må vi godta at over 22 000 personer i dag har en oppfølging som ikke er systematisert. Hvorfor skal en person som får utlagt tarm få tilfeldig oppfølging, hvor det er postnummer og engasjementet til den enkelte pleier som skal si hvor mye hjelp du skal få? I oktober arrangeres verdens stomidag. Dette markeres over hele verden hvert tredje år. Tema for året er stomisternes rettigheter er menneskerettigheter - når som helst og hvor som helst.
Altfor mange pasienter som gjennomgår stomioperasjon i Norge mangler nødvendig informasjon/veiledning, opplæring og oppfølging. Særlig etter sommeren har vi i NORILCO opplevd økt pågang fra nyopererte. De tar kontakt fra sykesengen og fra hjemme sine. Med en ting til felles. De er usikre og vet ikke hvor veien videre går. Hvem skal se på stomien? Hva skal man forvente? Hvor får man tak i utstyr og hva skal man med alt utstyret?
Det kan diskuteres om gode pasientforløp og er en rettighet. Men mangel på pasientforløp, retningslinjer og klare oppfølgingsplaner på de som drar ut fra sykehus med utlagt tarm, er realiteten og strider mot for eksempel Spesialisthelsetjenesteloven § 1-1. Personer som kommer ut av sykehus blir usikre og vet ikke hvordan de skal klare seg med den nye tilstanden det er å leve med utlagt tarm. NORILCO mener dette ikke er god behandling. NORILCO mener at god behandling er en menneskerett. Hovedbudskapet er at det trengs å lages standardiserte forløp for en stomipasient på sykehus. Det er for store variasjoner i hvilken oppfølging pasient får før de forlater sykehusene.
Undersøkelser gjort av NORILCO viser at 98% av stomiopererte mener det er viktig å bli fulgt opp av stomisykepleier på stomipoliklinikk etter operasjon. Kun 40 % mener selv at de har blitt fulgt opp tilstrekkelig. Dette er skremmende tall, men de kan snus med gode oppfølgingsplaner som begynner før operasjon.
Pakkeforløp, forløpskoordinator, kreftkoordinator, har lært oss mye. Ved hjelp av systematisering, samarbeid og klare protokoller på hvilke tilbud den enkelte pasient skal ha så viser det seg at både sykehus og pasient blir mer fornøyd. Og ikke minst, det er økonomisk besparende[1]. Så kan vi ikke lære noe av dette nå? Skal vi godta at så mange pasienter ikke får en oppfølging? Gi pasienter med stomi muligheter til å møte en ny tilværelse med trygghet uansett hvor i landet de bor. Gi de samme rettighet som andre pasienter har. Gi helsepersonell muligheter til å gi sine pasienter en god behandling.
Stomisternes rettigheter er menneskerettigheter - når som helst og hvor som helst!
[1] https://osloeconomics.no/wp-content/uploads/Kreftkoordinator-2017_33.pdf
European Ostomy Association EOA motto 2021:
Du blir en del av et inkluderende og trygt sosialt miljø, hvor du kan snakke fritt og bli møtt med forståelse og aksept for den du er.
Helsepersonell: Kontakt oss
Oversikt over kommende sentrale tilbud og aktiviteter i NORILCO
Slik kan du støtte NORILCO - norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.
Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Her kan du lese hvilke opplysninger vi lagrer, når vi lagrer dem, hvordan vi gjør det og hva vi bruker dem til.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.