Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.
Hopp til hovedinnholdet

Trygg på flyplassen

Portrett av smilende kvinne med langt blondt hår

Kristin Olsen, Service- og prosjektkoordinator ved Avinor

Planlegging av ferie er viktig for de fleste. For noen krever det å være i forkant med detaljplanleggingen

Det nærmer seg ferietid og det er lurt å tenke gjennom gitte situasjoner som kan oppstå for mentalt å forberede seg på hvordan en skal gå frem, også når du kommer til sikkerhetskontroll. Det begynner å bli mange som er klar over at det er mulig å få assistanse på flyplassen om det bestilles på forhånd

Noen kvier seg litt for sikkerhetskontrollen på flyplassene, andre tar det helt med ro.  Men det er mulig å få hjelp. Avinor opplever stadig større etterspørsel for assistanse på flyplassen, være seg rullestolbruker eller ved andre behov for assistanse. Dette er en gratis tjeneste som alle flyselskapene har plikt til å tilby til de som har behov for det. Du kan blant annet få assistanse allerede fra ankomst med bil, buss eller tog og bli fulgt helt inn i flyet. Du kan få hjelp til deler av reisen, som for eksempel hjelp til å sjekke inn bagasje, eller bli fulgt gjennom sikkerhetskontrollen.

Avinor kan hjelpe deg 

Avinor tilbyr assistanse til mennesker med funksjonsnedsettelser som reiser med fly fra eller til sine flyplasser, og stomiopererte som skal gjennom sikkerhetskontrollen kan også bestille assistanse ved avgang dersom det er behov for det.
Kristin Olsen, Service- og prosjektkoordinator ved Avinor, forklarer at sikkerhetskontrollørene ved Avinor Oslo Lufthavn må alle gjennom en opplæring hvor «Reisende med ekstra behov» har en egen sekvens. Fokuset i denne sekvensen er at det er sikkerhetskontrollørenes ansvar å vise diskresjon. Stomi blir nevnt som ett av flere eksempler på slike forhold, men det understrekes at opplæringen ikke er mer spesifikk enn ved generelle former for «ekstra behov».

- Det er også slik at det ved etterkontroll/visitasjon er ønskelig fra sikkerhetskontrollens side at de blir informert av den reisende om slike forhold, slik at de kan håndtere situa- sjonen best mulig. Eksempelvis er det å foreta kontrollen i et visitasjonsrom alltid en mulighet, påpeker Olsen.

Det samme gjelder dersom man ønsker å få kontrollen utført av en kontrollør av samme kjønn. Kunnskap om hva stomi er, er ikke nødvendigvis gitt for mange av sikkerhetskontrollørene derfor er det lurt å informere i forkant om at man er stomioperert og hva det innebærer. Vaktene kan da lettere ta mer hensyn til dette. Har du attester og informasjonskort å vise frem kan dette bidra til bedre flyt i sikkerhetskontrollen.
Når det gjelder håndbagasje blir den sjekket som all annen håndbagasje, og dersom kontrolløren er usikker på noe blir den åpnet basert på samtykke fra eier. Dette kan også gjøres i visitasjonsrom etter ønske. Av denne forklaringen er det ingenting som tilsier at man må ha assistanse fordi man har stomi, men det kan bestilles ved behov. Ved ønske om dette, er det viktig å bruke koden «Meet and assist» dersom man ikke har behov for rullestol. Forklar gjerne detaljert ditt behov for assistanse og bestill i god tid, på samme måte som for alle andre assistansebehov. 

Ønsker tidlig bestilling

For å sikre at det er nok personale på jobb for alle med behov for assistanse, bør du bestille dette senest 48 timer før avreise og beregne ekstra tid for å være sikker på å rekke flyavgangen. Skulle det oppstå et akutt behov uten at du har bestilt på forhånd, kan du ringe assistansetjenesten på telefon 64821900 -  eller benytte deg av direktetelefonen ved Meetingpoint for assistansetjenesten, i Terminalens Sentralbygg vest, på flyplassen. Hvor raskt du får assistanse i slike tilfeller avhenger av trafikken og andre som trenger assistanse på samme tid.

Oslo Lufthavn Gardermoen har også egne sykerom der man kan få inn en båre for passasjerer som opplever å bli akutt syke. Der er det også en hvilestol man kan benytte, og dusjfasiliteter hvis man skulle ha behov for å få dusjet og skiftet.
Det finnes også rullestoler til gratis utlån som man kan benytte uten å bestille på forhånd hvis du syns det er langt å gå rundt på flyplassen. Disse stolene står plassert på merkede områder rundt om på flyplassen, både før og etter sikkerhetskontrollen.

Avsluttende sier Olsen at man får tilgang via PRM-slusen dersom man har bestilt assistanse fra Meetingpoint via  sikkerhetskontrollen, men ønsker å understreke at dette ikke skal være årsak til bestillingen.

Vær gjerne bevisst på at dette er noe som gjelder ved Oslo Lufthavn, Gardermoen. Det kan være andre rutiner på flyplasser i andre land, så det kan være greit å forberede seg på ulike opplevelser.

 Om Oslo Lufthavn, Gardermoen

  • Norges hovedflyplass ble offisielt åpnet 8. oktober 1998.
  • I 2016 hadde Oslo lufthavn 25,8 millioner reisende og Skandinavias nest største flyplass.
  • 15.000 mennesker har Oslo lufthavn som sin arbeidsplass, fordelt på over 120 selskaper som jobber med alt fra bagasjehåndtering til flynavigasjon.
  • Utvidelsen av Oslo lufthavn ble vedtatt i 2008, og skulle stå klar 27. april 2017.
  • Med den nye terminalen har Gardermoen kapasitet til 32 millioner passasjerer årlig.
  • Telefon til assistansetjenesten: 64 82 19 00

Særskilte behov, medisin og utstyr

Er du funksjonshemmet eller har redusert mobilitet har du krav på assistanse fra flyselskapet og lufthavnene du reiser fra og kommer til, uten ekstra kostnad når du reiser innenfor EU/EØS-området.  Tilsvarende gjelder i USA, men ikke nødvendigvis i andre land utenfor Europa. Les mer om særskilte behov på Luftfartstilsynet sin nettside.
Der kan du også lese mer om retningslinjene rundt det å ta med deg medisinsk utstyr og medisin på reisen.

For at flyselskapene best skal kunne hjelpe deg når du skal ut og reise med fly, er det viktig at du gir mest mulig relevant informasjon om dine behov i god tid.
disse sidene har vi samlet informasjon, råd og nyttige tips som du kan lese slik at du kan planlegge og nyte flyreiser, bilturer, og lengre opphold hjemmefra så enkelt og bekymringsløst som mulig.

Hjelpemidler

Nye medlemmer av NORILCO mottar en ferdigutskrevet medisinsk attest på 6 språk angående håndbagasje som kan tas med til fastlege for signering, et stomikort med engelsk tekst rettet mot helsepersonell og politi som forklarer hvilken stomitype/reservoar du har og hva slags utstyr du trenger. Kortet fylles inn med personlige opplysninger og navn på utstyret som brukes.
NORILCO Ostomy card/WC-kort kan vises frem i sikkerhetskontrollen og forklarer at personen har en stomi.
Har du mistet disse hjelpemidlene, eller av ulike grunner ikke har mottatt dem, kan dette bestilles.

Efaringsutveksling

Mange av våre likepersoner kan også hjelpe deg med nyttige råd og informasjon utfra egen reiseerfaring. Er det andre reiserelaterte spørsmål du ønsker svar på, råder vi deg til å søke opp din lokale bandasjist, stomisykepleier, reiseselskapene direkte, og lese mer på flypassasjer.no

VELKOMMEN SOM MEDLEM!

SOMMERSTENGT!

Likepersonstelefonen er åpen, mens sekretariatet holder stengt fra og med 9. juli til og med 3. august.
Velkomstbrev og bestillinger sendes ut fra uke 32.
Riktig god sommer!

STØTT NORILCO!

Med din hjelp kan vi hjelpe personer som står deg nær.
Send din gave til kontonummer 7050 06 34055 og gjør en forskjell!

Det du trenger å vite om gaver

Kalender

6. september - 9. september
28. september - 28. september
19. oktober - 19. oktober
19. oktober - 21. oktober
14. mars - 17. mars
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishCookies