Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.
Hopp til hovedinnholdet

Kreft - Hva bør jeg spise?

Sunne matvarer som laks, tomat, basilikum, olivenolje, chili, salt, potet klar for tilberedning

Hva bør jeg spise når jeg er syk og under behandling? Hvordan skal jeg opprettholde energi og styrke til å gjøre det jeg vil og bli frisk fortere?

Dette er spørsmål mange stiller legen sin etter de har fått diagnosen kreft. Samtidig kan både venting på kreftbehandling og bivirkninger påvirke matlysten, smaken og fordøyelsen. Det florerer av kostholdsråd og de fleste er klar over at det er viktig å spise sunt og variert og være i fysisk aktivitet, men hva som er bra å spise ved sykdom er ikke like kjent. Hvis man er syk under behandling er det noen ekstra hensyn å ta.

- Det som er sunt å spise avhenger av situasjonen du befinner deg i. Dersom du, til tross for at du har
kreft, klarer å spise som du alltid har gjort og ikke går ned i vekt, da er sunn mat for deg akkurat som for alle andre, sier klinisk ernæringsfysiolog i kreftforeningen, Mari Arnøy Slåttholm.

"

Nok energi og næring kan bidra til at du føler deg bedre og opprettholder styrke og energi.

"

Å holde vekten er viktigere enn du tror

Hvis du har dårlig matlyst eller utfordringer med å spise like mye som før og opplever at du ufrivillig går ned i vekt kan det være sunt å gjøre noen endringer slik at du ikke går mer ned i vekt.

- Nok energi og næring kan bidra til at du føler deg bedre og opprettholder styrke og energi. Det kan også bidra til at du tåler behandlingen bedre og til at du kommer deg raskere etter behandlingen.

Rådet til klinisk ernæringsfysiolog Slåttholm får støtte i forskningen til den italienske legen Alessandro Laviano har gjort på ernæring og kreft. Laviano har forsket seg frem til at kostholdet til pasienter med kreft kan påvirke hvordan kroppen responderer på kreftbehandlingen. Man kan ikke kurere kreft med kalorier, men når kroppen ikke får nok næring går det utover hjerne og muskler. Det er spesielt muskelmassen Laviano mener det er vanskeligst å erstatte medisinsk da det tar lang tid å bygge muskler. For å opprettholde vekten anbefaler Laviano energi, proteiner og omega 3. Alt dette kan man få i seg gjennom kosten.

Her er noen tips til hvordan du enkelt kan tilsette maten mer næring:

  •  Ved å tilsette 1 spiseskje nøytral olje i en yoghurt, tilfører du kroppen dobbelt så mye energi. Dette kalles berikning av mat. Yoghurten smaker det samme, men verdien for kroppen din er dobbelt så stor.
  •  I en oppskrift kan du bytte ut halvparten av vannet eller melken med fløte.
  •  Supper er enkelt å berike med fløte eller olje.
  •  Mos de kokte grønnsakene og tilsett fløte.
  •  Alternativer til fløte og olje kan være smør, egg creme fraiche, rømme og cottage cheese.
  •  Bruk gjerne malte nøtter eller mandler i maten.
  •  Det er mye energi i drikke. Unngå lettvarianter og bytt ut vannet med energirike drikker som smoothie, juice, drikkeyoughurt og melk.

Tekst: Mari Arnøy Slåttholm, klinisk ernæringsfysiolog

Når det å spise er et strev

- Det er sjelden et problem å dekke kroppens behov for næring når du er frisk, men når du er syk kan det være vanskelig. Sykdom og behandling, men også bekymringer, angst eller depresjon kan påvirke mat- lyst og evnen til å spise som vanlig. Noen ganger kan sykdommen i seg selv også gjøre at du trenger mer mat enn normalt.
Mange opplever å gå ufrivillig ned i vekt, men enkle omlegginger i kostholdet tidlig i kreftbehandlingen kan bidra til å forebygge eller bremse et uønsket vekttap.

- Selv om du ikke føler for å spise, er det viktig at du gjør hva du kan for å få i deg nok energi, protein og væske. Det gjelder også for deg som i utgangspunktet har et ønske om å gå ned i vekt. Dette er ikke tiden for å slanke seg. Det er lettere å holde vekten enn å prøve å gå opp igjen når man først har gått mye ned, er et godt råd fra Slåttholm.

Energi- og næringstett mat er viktig for å holde vekten 

Orker du lite eller går ned i vekt, er det lurt å velge matvarer som er naturlig rike på energi og protein.
Slåttholms råd om matvarer med høyt innhold av energi er: Avocado, planteoljer, mandler, nøtter, frø og tørket frukt, fet fisk, helfete meieriprodukter, sjokolade, marsipan, kaloririke desserter og peanøttsmør. Energitett mat er altså mat som i små porsjoner inneholder kalorier som er viktige for å holde vekten. Protein er også viktig både for å bevare muskler og opprettholde et godt immunforsvar. Noen råd til matvarer med høyt proteininnhold kan være: Egg, meieriprodukter, fisk og skalldyr, ost, fjærkre og kjøtt, nøtter, belgvekster.

Legg til det lille ekstra

Det er enkelt å berike den maten du allerede spiser for å gi den mer næring. Det betyr at du øker energi- og proteinmengden uten at du trenger å spise mer, eller at maten endrer smak.

- Olje er et eksempel på en matvare du kan tilsette maten for å få i deg mer energi og næring. Et smart tips er derfor å berike de fleste av måltidene du spiser i løpet av dagen. Da får du i deg mye mer energi og næring – uten å måtte spise mer. Du kan også bruke fløte. En del fløte tilsvarer en liten middag i energimengde og inneholder flere næringsstoffer enn oljen.
Hvis man sliter med å få i seg nok næring gjennom normalt kosthold og matvarer, kan næringsdrikker fra apoteket være en god erstatning sier Slåttholm.

- Næringsdrikker og berikningspulver finnes i mange forskjellige smaker og varianter. Enkelte inneholder vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer slik at de fungerer som et fullverdig måltid alene, mens andre er ment som et tillegg til måltidet. Næringsdrikker kan nytes som de er rett fra flasken, eller som ingrediens i din daglige matlaging.

Ernæringsfysiologens tips til hvordan man skal holde vekten:

• Er du sjelden sulten? Se på klokken og prøv å få i deg noe omtrent hver tredje time. Da «minner» du kroppen på at den trenger å spise.

• Blir du fort mett? Da kan det være lurt å spise lite og ofte. Små mellommåltider gir viktig påfyll. Husk at litt mat er bedre enn ingen mat. Juice, melk og annen drikke med energi kan også bidra til at du får i deg litt mer.

• Spis mer når du er sulten.

• Frister ikke favorittmaten? Det er lurt å unngå favorittretten om du er kvalm og uvel, slik at den fortsatt frister når du blir frisk igjen.

• Spis noe rett før du legger deg og så fort du har stått opp om morgenen. Slik unngår du at kroppen er utenmat i altfor lang tid.

• Ha snacks/småretter lett tilgjengelig slik at du kan spise når du føler for det. Ost, iskrem, tørket frukt, nøtter, peanøttsmør, kjeks, muffins, cottage cheese og sjokolademelk er gode alternativer. Ikke vær bekymret for mye fett. Når matlysten er tilbake kan du vende tilbake til vanlig sunn mat.

• Frister kald mat? Kald eller romtemperert mat kan virke mer appetittvekkende i perioder, særlig om matlukt oppleves plagsomt.

• Skap en hyggelig atmosfære rundt måltidet. Behagelig musikk, frisk luft, et hyggelig dekket bord kan være med på å skjerpe appetitten. Om du har mulighet, så spis sammen med noen. Maten smaker ofte bedre i selskap med andre.

• Gå en tur. Fysisk aktivitet kan hjelpe til med å stimulere matlysten.

Tekst: Mari Arnøy Slåttholm, klinisk ernæringsfysiolog i Kreftforeningen

Snakk alltid med lege før du endrer kostholdet

Har du spørsmål eller bekymringer, eller opplever plager som gjør det vanskelig å spise, er det viktig at du snakker med legen din. Det kan være andre
årsaker til at du har gått ned i vekt på kort tid. Mange sliter med kvalme, diaré, forstoppelse, sår munn eller smaksforandringer. Her kan lege og klinisk ernæringsfysiolog være til hjelp. De rådene du får fra helsepersonell skal alltid være tilpasset deg, din helse og dine ønsker. Hvis det er behov for ernæringsprodukter eller medisiner for å stanse diaré kan legen veilede deg rundt dette. Det er dessuten mulig å søke Helfo om støtte til å få refundert utgifter til næringsmidler. Det er viktig å finne årsaken til at du har dårlig matlyst slik at det kan behandles.

På Kreftforeningens nettsider finner du også gode råd for hva du kan gjøre selv i det daglige og du kan bestille brosjyre med oppskrifter og praktiske råd. På de fleste Vardesenterne arrangeres det også ulike mat- og kostholdskurs og mulighet til samtale med klinisk ernæringsfysiolog. For mer informasjon, se vardesenteret.no

Saken ble publisert første gang i medlemsbladet NORILCO Nytt 6/17

Medlemskap

Du blir en del av et inkluderende og trygt sosialt miljø, hvor du kan snakke fritt og bli møtt med forståelse og aksept for den du er.

Helsepersonell: Kontakt oss

Bli medlem

Oversikt over kommende sentrale tilbud og aktiviteter i NORILCO

Om Covid-19 situasjonen

Amgen
Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.