Norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.
Hopp til hovedinnholdet

Med hårete mål

Glad kvinne i bikini og med stomipose på strand med fjell i bakgrunnen flekser bicepser

Ingrid Anette nekter å la en utlagt tarm stoppe henne. Foto: Privat

Trebarnsmor, modell, foredragsholder, chrons, stomioperert, ufør. Hun har levd halve livet med kraftige magesmerter, diaré og fordommer 

Ingrid (33) er brutalt ærlig, og pynter ikke rosenrødt på noe når det gjelder hennes erfaringer som hardt rammet av Morbus Chrons, en kronisk betennelsessykdom i fordøyelseskanalen, og stomi. Hennes åpenhjertighet har medført en del negative tilbakemeldinger. Noen har latt seg provosere av Ingrids mål om å knuse tabuer og fordommer og latt henne få vite det. Selv ønsker hun bare å inspirere.

Hun har tæl, og går ikke av veien for å bruke en tømmerstokk funnet utenfor hytta for å opprettholde treningen. Hun har to meter igjen av tarmen, og vet at operasjon nummer 35 vil komme en eller annen gang. Dette har ikke hindret henne i å utfordre seg selv, og vise at alle kan, pose på magen eller ei. Dette fra den ukuelige 33-åringen som til tider ikke har kommet seg opp av sengen. Ni måneder sammenhengende på sykehus er ikke et ukjent fenomen for Ingrid. Hun har utallige innleggelser bak seg.

Det fins ingen gode unnskyldninger, veien mot konkurranse i bikinifitness krever sterk disiplin og motivasjon for å vise frem en sunn og veltrent kropp. For de fleste friske er kosthold, streng diett og trening utfordrende nok som det er. Stjørdalingen som er kronisk syk har som mål å bli friskere, sterkere, og spise nok og riktig næring for å legge på seg. Hun tar 110 kilo i beinpress og trosser handikapet sitt. Ingen nordmenn har tidligere stilt i bikinifitness med utlagt tarm i en gren som hovedsakelig dreier seg om skulpturert fysikk, utseende og perfeksjon. 

 

La på seg ti kilo

Det har vist seg at hard styrketrening er Ingrids løsning på å holde sykdommen i sjakk. Og ikke minst rutiner på mat. Med hjelp fra en personlig trener og sin lege, fikk hun satt opp et kostholds- og treningsprogram. Ingrid fikk sultfølelsen tilbake. Hun la på seg ti kilo under treningsregimet frem til konkurransene. Andre går vanligvis ned i vekt og fettprosent i tiden mot en enkelt konkurranse der muskler man har trent og bygget opp over tid skal vises frem.

- Min beste motivasjon er barna mine. Jeg vil være den beste mammaen jeg kan være. Og jeg vil bli gammel. Trening gjør meg sterkere i hode og kropp. Jeg levde jo tidligere på tre liter cola om dagen! Det var det eneste jeg ikke fikk magevondt av. Jeg fikk utrolige smerter av all mat da jeg fikk sykdommen som 15 åring. Jeg hadde sikkert ikke et sunt kosthold, men heller ikke et dårlig. Likevel det ble mindre og mindre mat med tiden. Mindre mat betød mindre vondt. 

Om kostholdet før og under forberedelsene til konkurransen forteller Ingrid at redselen for smerte og ubehag tidligere var større enn sulten før hun begynte med trening, og etter ti år var ikke sultfølelsen lenger den samme som alle andres. Ingrid mener at mat er veldig individuelt, men hun har en enkel leveregel: Alt med måte. Det blir både Cola og potetgull innimellom nå. Diett er ikke så viktig.

- Maten er selvfølgelig mer enn 50 prosent av opplegget for min del. Jeg spiste jo ikke. Jeg var kommet så langt at jeg ikke klarte spise nok mat. Det kunne gå en hel dag uten mat om jeg glemte å spise. Kroppen min sa ikke ifra. Jeg var ikke slapp eller uvel. Kroppen min hadde lært at det skulle være slik.

 

God hjelp fra dyktige trenere

Ingrid får tett og god oppfølging av dyktige trenere.  De er digitale og tilgjengelige hele døgnet.  Hun kan ringe eller sende melding når som helst. Ingrid forteller at trenerne er veldig flinke til å spørre om noe gjør vondt, eller om stomien er i veien. Det gjør henne trygg og veldig glad. 

- De ser hele meg. Ikke bare en stor stomipose, men dama bak den. Jeg føler at de kan så mye, og vet de ikke svaret, forhører de seg med andre fagfolk.  Jeg har selv valgt å følge opp med blodprøver og andre tester for å se effekten treningen har hatt for meg. Jeg er nå i kjempeform! Dette er det beste jeg har gjort for kroppen min, uten tvil! Jeg er blitt en ny og bedre versjon av meg selv og har det bedre både psykisk og fysisk. De følger meg opp til det ytterste, og de gjør ingenting uten legens råd.

 

Væskeinntak og restitusjon

Ingrid har fått en grundig tilrettelegging ut fra sin sykdom og sitt mål, men har ikke lagt spesiell vekt på væskeinntak eller restitusjon selv om hun har ileostomi. Hun vektlegger at det er viktig at lege, fagpersonell og personlig trener er med å tilrettelegge etter den enkeltes behov.

- Det er alltid viktig å lytte til kroppen og ikke overkjøre eller overprøve leger og fagpersoner. Jeg hadde med meg programmet jeg hadde fått til legen min og fikk tommel opp med en gang, både på mat og treningsplan.

 

Positivt helsepersonell

Da Ingrid fikk stomi for 10 år siden, hadde hun to spørsmål: «Kan jeg gå i stramme eller tettsittende klær? Kan jeg trene? Svaret var: "Er det så farlig med trening du som er så tynn, du kan jo bare ta på litt større klær så stomien ikke vises!»
Dette var katastrofalt å høre for Ingrid. Som aktiv før operasjonen og over gjennomsnittet interessert i mote, følte hun at livet gikk i svart. 

- Jeg tenkte nei, dette godtar jeg ikke! Her må noen gå foran som et godt eksempel. Det prøver jeg hele tiden å være. I dag står jeg med foredraget og bloggen min som et resultat av at jeg ikke ga opp. 

 Hun tenker ofte på hvordan en liten kommentar eller et blikk kan være ødeleggende for en person i en sårbar situasjon.

- Hva er mindre sårbart enn å få stomi, en ommøblering av kroppen du ikke aner hvordan kommer til å oppføre seg. For ikke snakke om alt utstyret du skal prøve ut, finne det rette til deg og dine behov. Det er jo en heltidsjobb det. Det som passer til meg passer ikke til naboen. 

Ingrid har bare møtt positivitet fra fagpersonell til tross for hardtreningen, men lege og kirurg følger henne med argusøyne. En endring på blodprøvene kan bety at hun ikke får stille i konkurransen. Ingrid er opptatt av å bekjempe fordommer. Å stille opp i glitrende bikini i en konkurranse der akkurat kropp er hovedtemaet er hennes bidrag.

- Jeg setter ikke helsen min på spill her. Mannen min er også veldig flink til å se etter endringer, så jeg ikke blir syk. Det er det ikke verdt. Men jeg har ingen grunn til å bli syk ut fra maten eller treningen. Og fitness er en sport som fortjener mer positiv oppmerksomhet, det er tøft å trene mot et slikt mål – jeg kunne jo valgt å sykle Birken eller løpe maraton, men syntes ikke dette var utfordrende nok. Men bikinfitness, det var det rette for meg. 

 

Utstyr for individuelle behov

Opererte oppfordres til å bruke støttebelter, skjold, stomibelter og brokkbelter under trening for å unngå skader og komplikasjoner. Ingrid klarer seg uten. Hun forelsket seg i styrketreningen og løfter nå like tungt som sine venner. Hun har aldri brukt stomibelte, men har heller ikke vært plaget med brokk. Ikke har hun hatt behov for annet ekstrautstyr heller. Kun stomiposene, og hun har variert mellom en- og todelt system. Hun foretrekker at posen er minst mulig, så hun kan gå med de klærne hun vil. Ingrid mener at hun har kommet så langt i prosessen at hun bestemmer over eget liv, ikke stomien over henne. Dette er viktig, sier Ingrid. 

- Ta tak i livet og lev mens du kan! 

 

Veien til konkurranse i bikinifitness

Ingrid har satt seg et hårete mål om å stille i bikinifitnesskonkurranse, og må gjennom uttak nummer to mens dette skrives. Først da får hun vite om hun får stille til høsten eller må vente til våren. 

- Jeg tror og håper å være i rute, og konkurranseinstinktet er høyt. Dette er rimelig tøft og ikke for pyser. Det er full fokus og trening som skal til, de andre stiller ikke med 34 operasjoner og tre barn med seg i ”posen.”

Trening er medisin 

Ingrid vil anbefale fagpersonell og stomisykepleiere om å sette mer fokus på trening. Mye fordi det øker livskvaliteten. Usikkerhet og manglende kunnskap rundt trening og stomi hindrer mange på veien mot økt aktivitet i hverdagen. Ikke at det skal peises på med store prosjekter, men at vi bør komme i gang med en eller annen form for aktivitet som vi liker.  Ingrid mener også at det er lov å hoppe over de tyngre dagene uten å sitte igjen med dårlig samvittighet for at man skulle være flink jente. Litt er bedre enn ingenting og trening skal være gøy og lysbetont.

- Det er altfor lite fokus på dette. Det sitter i hodet.  Vi er utslitte etter en operasjon og en omveltning i livet som ikke er så lett. Da er det enklere å isolere seg enn å komme seg ut. Dette handler om mer enn om trening. Usikkerheten rundt lekkasjer, lukt og det å lære seg å leve med pose på magen er en ukjent og stor sak uten intuitive løsninger.

-Alle må ikke ha som mål å stille i fitness slik som meg, men det å være mer i aktivitet er så viktig for ettertiden. Det å komme seg tilbake til livet. Til jobben. Til familien. Ikke alle tør å trene styrke fordi de er redde for brokk og skader. Der kommer personlig trener og legen din inn. Det er ikke farlig å trene hardt med stomi og god oppfølging. Jeg har aldri tenkt på det som noe hinder, jeg glemmer det faktisk innimellom.

Et bedre samarbeid mellom leger, sykehus og fokus på trening allerede på sykehuset er viktig. Vi ligger der nyopererte og er redde for fremtiden, da er det ekstra viktig med fokus på alt som er positivt for helsa, avslutter Ingrid.

 

Ingrid kom gjennom nåløyet på lik linje med andre deltakere, og stiller i konkurranse den 20.september ved Norway Open i Fredrikstad og NM i Oslo den 27. september 2015. Vi ønsker Ingrid lykke til!

Infoboks:

  •     Bikini Fitness ble offisielt anerkjent som en ny sportsdisiplin av IFBB (The International Federation of BodyBuilding and Fitness) i 2010.
  •     Klassene er inndelt i minus og pluss 163 cm
  •     Deltakeren stiller i en todelt bikini med lav skjæring i valgfri farge og mønster.
  •     Dommerne dømmer i forhold til proporsjon, symmetri, balanse, form og hudtone.
  •     Både ansikt og hår skal tas med i vurderingen og atletens evne til å presentere seg selv med sikkerhet og eleganse skal ses på som en del av helheten.
  •     Kroppen skal framstå som fast med en redusert fettprosent, men allikevel ikke bidra til å understreke muskelseparasjoner.
  •     En fysikk som er for muskulær, for hard eller for bløt skal trekkes for dette.
  •     Huden skal ha en ren framtoning og makeup, hår og ansikt skal supplere den «totale pakken».
  •     Stikkordet ifølge IFFB sitt reglement er «healthy and fit»

Hvorfor bli medlem

Du blir en del av et inkluderende og trygt sosialt miljø, hvor du kan snakke fritt og bli møtt med forståelse og aksept for den du er.

Helsepersonell: Kontakt oss

Bli medlem

Våre nettsider benytter informasjonskapsler (cookies). Her kan du lese hvilke opplysninger vi lagrer, når vi lagrer dem, hvordan vi gjør det og hva vi bruker dem til.

Personvern

Oversikt over kommende sentrale tilbud og aktiviteter i NORILCO

Om Covid-19 situasjonen

10. februar - 13. februar
10. juni - 12. juni

Slik kan du støtte NORILCO - norsk forening for stomi, reservoar og mage- og tarmkreft.

Støtt oss

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.