Gå til hovedinnhold

Antallsbegrensninger - et slag i ansiktet!

Stomipose og -plate som festes på huden rundt stomien. Foto: Shutterstock
Helfos alternativ til hjelpemiddelet fortykningsmiddel mot tyntflytende innhold er å bruke ekstra store poser. Foto: Shutterstock.
Løser antallsbegrensninger på hjelpemateriell utfordringen med manglende standardisert veiledning til personer med stomi? I januar fikk vi den røffe nyheten om at det skulle settes en maksbegrensning på medisinske hjelpemidler. Flere med stomi er avhengig disse hjelpemidlene for å kunne sitte i lange jobbmøter eller for å delta i sosiale aktiviteter som bursdagsselskaper og konfirmasjoner. Resultatet er nå at brukerne alltid må ha med seg et ekstra skift og frykte for lekkasjer.

1. januar 2020 innførte Helfo antallsbegrensninger på hjelpemateriell som klebefjernere, plateforlengere, fortykningsmiddel, stomibelter og lukkeklips. Brukerne begynte å gå tomme for hjelpemidler allerede i sommer. Hva skulle de gjøre? Etter å ha forsøkt alle anbefalte løsninger besluttet fastleger å søke om unntak fra denne regelen. Dessverre fikk de til svar at det ikke finnes noe unntak fra regelen. Begrunnelsen var at mange brukere benytter hjelpeproduktene for stomimateriell feil og det ble referert til manglende veiledning for brukerne. For å svare på spørsmålet først som sist: Nei, NORILCO mener at feilbruk som følge av manglende veiledning ikke løses ved å ta hjelpemidler vekk fra brukere

I eksempelet over nevnes utfordringer mange personer med stomi har i dag. Flere har blitt anbefalt å bruke gigantiske stomiposer fremfor fortykningsmiddel. Beskjeden fra Helfo var at det ikke er bra å bruke for mye fortykningsmiddel. La oss slå fast en gang for alle at fortykningsmiddel ikke er noe man «tar» av andre grunner enn at man ønsker å løse et problem med for væskende innhold i stomiposen. Det kan for eksempel være at man har en stomi som gir mye væske og kanskje man til og med har korttarmssyndrom som påvirker fordøyelsen og innholdet i stomiposen. Vi ser av innspillene vi har fått at hver og en av innsenderne har veldig gode grunner til å putte en ekstra «dose» med fortykningsmiddel i posen. Gjengangeren i tilbakemeldingene er at det er behov for en ekstra dose, ikke en pakke eller mer. NORILCO mener at dette på ingen måte kan kalles misbruk eller feilbruk av fortykningsmiddel, også omtalt som geldannende granulat i produktverdenen. NORILCO stiller seg undrende til at personer med væskende eller såkalt «high output» stomier skal betale for at det ikke finnes et standardisert veiledningstilbud. For å betale, det er det brukerne som gjør. Og det med renter. Mange sier at de lever i frykt for lekkasjer, sår hud og at de er usikre på om de kan fortsette i deres nåværende jobb

Satt flere år tilbake i tid

Å miste hjelpemidler som det er tatt flere år å få tak i på blå resept, er et slag i ansiktet for personer med stomi. Dette er heller ikke første gang at sparekniven kutter i medisinsk materiell for denne sårbare gruppen. All den tiden NORILCOs medlemmer og fagmiljøet bruker på å bryte ned tabuer rundt det å leve med stomi er forgjeves dersom brukerne begrenses i sine aktiviteter og isoleres i hjemmene sine. De gigantiske stomiposene som det refereres til, er av fagmiljøet ment til bruk etter en stomioperasjon. De færreste av brukerne ønsker å være koblet til en slange og en stor operasjonspose hele dagen. Og hvordan skal denne posen med innhold skjules under klærne i jobbmøter eller på sykkelturer? Ekstra store poser løser neppe utfordringen med at innholdet i posen er for flytende. Det vil fortsatt gi lekkasjer og sår hud. I tillegg mister mange med medisinsk behov for plateforlengere sin trygghet mot lekkasjer. Flere sier at de sliter med å trene uten. Noen er også redde for at lekkasje skal oppstå i barnas konfirmasjon. Ved riktig bruk kan plateforlengere gi en sikkerhet og avlaste irriterte områder. Vi legger et ekstra trykk på riktig bruk fordi ved feil bruk vil ofte hjelpemiddelet fungere mot sin hensikt. Det er derfor ingen grunn til å tro at det er et ønske fra brukerne om å anvende produktet feil. Hvorfor skal de som har medisinsk begrunnelse betale for feil bruk og at det ikke finnes et standardisert veiledningstilbud? Alle innspillene vi har mottatt inneholder en redegjørelse av forbruk og behov. Vi i NORILCO syns dette er leit å lese da vi ikke ønsker at brukerne skal føle en mistenkeliggjøring rundt sitt behov for medisinsk forbruksmateriell

Er dette god samfunnsøkonomi?

Bunnlinja i dette regnestykket er rød. Når mennesker med stomi isolerer seg, snakker om å slutte i jobbene sine og i det hele tatt får begrenset livskvalitet er ikke dette god samfunnsøkonomi. Mange sier at de til en viss grad har løst problemet ved å skifte stomiplater hyppigere. Det vil si at de øker sitt forbruk av stomiplater. Tallene som er presentert for oss tilsier at sparetiltaket med antallsbegrensningene ikke går i pluss. Kostnaden blir kun flyttet fra en post til en annen

La oss gjerne snakke om veiledning

NORILCO mener at det mangler et standardisert veiledningstilbud for brukerne. Dette er en kjent problemstilling som NORILCO til stadighet har adressert overfor helsemyndighetene. Vi ønsker en diskusjon om veiledningstilbudet til personer med stomi velkommen. Dog uten pisk over en allerede utsatt blåreseptordning. NORILCO mener at det må en regelendring til og at medisinske behov bør komme foran sparetiltak.

Takk for alle innspillene vi har mottatt. Vi kommer til å ta med oss historiene i møte med helsemyndighetene.

Hvordan påvirker antallsbegrensningene din hverdag? Send oss gjerne en e-post: post@norilco.no. Merk e-posten med «antallsbegrensninger».